مطالعه آزمایشگاهی آستانه حرکت سنگدانه‌ها و نواحی مستعد خرابی آبشکن توده سنگی دافع در شرایط مستغرق

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری/ گروه سازه های هیدرولیکی/ دانشکده مهندسی عمران/ دانشگاه تربیت مدرس/ تهران/ایران

2 عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس

3 عضو هیات علمی- دانشگاه آزاد اسلامی

چکیده

در این مقاله به مطالعه آزمایشگاهی اثر پارامترهای مختلف بر سرعت آستانه حرکت سنگدانه‌های تشکیل دهنده آبشکن دافع و تشخیص نواحی مستعد خرابی در این نوع آبشکن‌ها پرداخته شده است. بدین منظور، سرعت آستانه حرکت تک آبشکن توده سنگی دافع با زاویه‌های قرارگیری 100، 110 و 120 درجه نسبت به راستای عمومی جریان، با اندازه قطر متوسط سنگدانه‌های 55/3، 1/7 و 11 میلی متر و با درصد استغراق‌های 2/31، 50 و 7/68 درصد مورد مطالعه قرار گرفت. در طی آزمایش از دوربین به منظور ثبت نواحی شروع خرابی استفاده شد و در نهایت مشخصات جریان به منظور بررسی علت خرابی‌ها با برداشت پارامترهای آشفتگی اطراف آبشکن بوسیله سرعت سنج سه بعدی ADV، بررسی شد. نتایج حاصل نشان داد که افزایش زاویه قرارگیری آبشکن به میزان 10 درجه، باعث کاهش سرعت آستانه حرکت به میزان متوسط 35/5 درصد می‌شود. دو ناحیه، محل اتصال دماغه به شیب بالادست و محل اتصال دماغه به شیب پایین‌دست جزو نواحی مستعد خرابی آبشکن توده سنگی دافع بوده و اغلب خرابی‌ها از این نواحی شروع می‌شوند. تشکیل نواحی دو گانه تشدید سرعت و گستردگی آن در نواحی تاج آبشکن، ایجاد حداکثر انرژی جنبشی آشفتگی و تنش‌های رینولدز در نواحی مستعد مذکور دلیلی بر شروع خرابی می‌باشند. بیشینه مقدار مولفه  در محل اتصال دماغه به شیب بالادست، نوک آبشکن و در امتداد لایه برشی شکل می‌گیرد که باعث حرکت سنگدانه‌ها از این قسمت شده و با توجه به مقادیر منفی تنش‌های و  تجمع سنگدانه‌ها در ناحیه چرخشی پشت آبشکن اتفاق می‌افتد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Experimental Study on Incipient Motion of Submerged Repelling Stone Spur dike and its prone area to failure

نویسندگان [English]

  • Reza Sadeghi Dodaran 1
  • Seyed Aliakbar Salehi 2
  • Hossein Mohajeri 3
1 Ph.d student/ Stractural Hydraulic department,. faculty of civil engineering,. Tarbiat modares university,. Tehran,. Iran.
2 Tarbiat Modares University
3 Professor,. Islamic Azad University
چکیده [English]

In this paper, the effects of various parameters on incipient motion of a repelling rubble-mound spur-dike are experimentally explored. To this end, the velocity of incipient motion is measured for a repelling rubble-mound spur-dike with various angles composed of 100, 110 and 120 degrees, various mean particles diameters (i.e. 3.55, 7.1 and 11mm) and various percentage of submergence (i.e. 31.2, 50 and 68.7%). To observe prone area of the spur-dike to failure during the experiments, all the process was recorded using a video camera. Moreover, a vectorino+ Doppler velocimeter was used to measure velocity field around rubble-mound spur-dike. Results show that 10% increase in repelling rubble-mound spur-dike installation angle results in 5.35% decrease in failure threshold. It is also observed that the intersection of upstream or downstream sides with frontal side of spur-dike are prone area to failure. ADV measurement show that these areas are those areas where the highest values of turbulent kinetic energy and Reynolds stresses occurs. In fact, the highest value of in the interaction of upstream side and frontal side, along the shear layer happens which can cause spire-dike failure Moreover, negative values of and leads to stone accumulation behind the spur-dike.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Rubble-mound spur-dike
  • Sediment incipient-motion
  • Experimental study
  • Open-channel
  • Repelling spur-dike
Abdi, Parviz. (2007). Evaluate the performance of the groins constructed on the river in the zanjan province. 7th International River Engineering Conference, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.(In Farsi)
Ahmad, M. (1953). Experiments on design and behavior of spur-dikes. Minnesota International Hydraulic Convention, Minneapolis. 145-59.
Asadzadeh, f. (2013). Experimental study of flow patterns and the structure of local scour around spur dike with side slope. Msc. dissertation,Tarbiat modares University, Tehran, Iran.(In Farsi)
Asadzadeh, f., Safarzadeh,A. and Salehi Neyshabouri, S. A., (2016). Experimental Study of flow around a spur dike with side slope. Modares Civil Engineering Journal, v. 16(1), p. 249-260.
Buffington, J.M., and Montgomery, D.R., (1997). A systematic analysis of eight decades of incipient motion studies, with special reference to gravel-bedded rivers. Water Resources Research, v. 33, p. 1993-2029.
Baird, D. Klump, C. (1992). Study of Groins on the Middle Rio Grande, U.S. Bureau of Land Management Papers. Paper 35.
Bakhtiyari, M., kashefipour SM, Ghomshi M and Zahiri J, (2012). Effects of geometric parameters of spur dike and depthplaced riprap on its failure threshold in a 90° flume bend. Ecology, Environment and Conservation (4): 479-484.
CEM. Coastal engineering manual. Coastal engineering reaserch center, Department of army corps of engineers, US, Chapter VI-5-53, (2006).
Chiew, Y.M., (1995). Mechanics of riprap failure at bridge piers. . Journal of Hydraulic Engineering, ASCE 134(8): 1052-1063.
Gisonni, C., Hager, W. H., and Unger, J. (2005). Spurs in river engineering- A preliminary review. 31st IAHR Congress, Seoul, Korea, 1894-1901.
Gisonni, C., and Hager, W. (2008). Spur Failure in River Engineering. Journal of hydraulic engineering, ASCE 134(2):135-145.
Guideline for Design Construction and Maintenance of River Groynes. (2010).Vice presidency for Strategic Planning and Supervision.(In Farsi)
Haghnazar, H. (2013). Experimental study on failure process of rubble mound spur-dike under submerged conditions. Msc. dissertation,Tarbiat modares University, Tehran, Iran.(In Farsi)
Hosseini, S M., Abrishami, J. (2010) Open channel hydraulics (5th ed.). Iran: Ferdowsi University of Mashhad.(In Farsi)
Jafari, G., Norouzi, S., Danandehmehr, A., Sharifimanesh, H. (2010). Field Investigation and comparing of performance Ghezel ozan river constructed groins in Zanjan province. 8th International River Engineering Conference, Shahid Chamran University, Ahwaz, Iran.(In Farsi)
Kuhnle, R., Jia, Y. and Alonso, C. (2008). Measured and Simulated flow near a submerged spur dike. Journal of hydraulic engineering, ASCE 134: 916-924.
Lagasse, P., Schall, J. Johnson, F., Richardson, E., and Chang, F. (1995). Stream stability at highway structures. Hydraulic Engineering Circular HEC-20, Rep. No FHWA-IP-90-014, Federal Highway Administration, U.S. Depatment of Transportation, Washington, D,C.
Lauchlan, C., and Melville, B. (2001). Riprap protection at bridge piers. Journal of hydraulic engineering, ASCE 137(5):412-418.
Melville, B., Van Ballegooy, S., Coleman, S. and Barkdoll, B. (2007). Riprap size selection at wing-wall abutments. Journal of hydraulic engineering, ASCE 133(11):1265-1269.
Nelson, J., Shreve, R., McLean, S. and Drake, T. (1995). Roll of near-bed turbulent structure on bed load transport and bed form mechanics. Water Resource Research, 31(8):2071-2086.
Przedwojski B. (1995). Bed topography and local scour in rivers with banks protected by groynes.
Journal of Hydraulic Research, 33(2), 257-273.
Richardson, E. V., Stevens, M. A., and Simons, D, B. (1975). The design of spurs for river training. 16 IAHR Congress, San Paolo, Brazil, Vol. B(47), 382-388.
Safarzadeh, A. (2011). Experimental study of turbulent flow pattern around a groyne with various head shapes. Ph.d. dissertation,Tarbiat modares University, Tehran, Iran.(In Farsi)
Safarzadeh, A., Salehi Neyshabouri, S.A.A., Zarrati, A.R., (2016). Experimental investigation on 3D turbulent flow around straight and T-shaped groynes in a flat bed channel. Journal of Hydraulic Engineering, ASCE 142(8).
Vaghefi, f. (2010). Experimental and numerical investigation on flow pattern and scouring at T-shaped spur dike. Ph.d. dissertation,Tarbiat modares University, Tehran, Iran.(In Farsi)
Yalin, M. S. (1977). Mechanics of sediment transport,  pergamon press, Elmsford, N. Y.
Vaghefi, M., Safarpoor, Y. Akbari, M., (2017). Numerical comparison of the parameters influencing the turbulent flow using a T-shaped spur dike in a 90° bend. Journal of Applied Fluid Mechanics .10(1): 231-241.