TY - JOUR ID - 82365 TI - شبیه‌سازی عددی استهلاک انرژی در مواجهه با انقباض هلالی‌شکل مسیر جریان JO - تحقیقات آب و خاک ایران JA - IJSWR LA - fa SN - 2008-479X AU - دانشفراز, رسول AU - امین وش, احسان AU - عباس زاده, حمیدرضا AD - استاد، گروه مهندسی عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه AD - گروه عمران، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران AD - دانشجوی کارشناسی ارشد گروه عمران آب و سازه های هیدرولیکی، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه مراغه، مراغه، ایران Y1 - 2021 PY - 2021 VL - 52 IS - 5 SP - 1299 EP - 1314 KW - استهلاک انرژی KW - تنگ شدگی هلالی KW - عدد فرود KW - پرش هیدرولیکی KW - مدل آشفتگی DO - 10.22059/ijswr.2021.318989.668895 N2 - از روش­های کنترل و کاهش انرژی جریان، استفاده از سازه­های مستهلک­کننده انرژی و تشکیل پرش هیدرولیکی است. یکی از انواع این سازه­ها، المان­های تنگ­شدگی در مسیر جریان است که منجر به افت انرژی جریان عبوری می­شود. در تحقیق حاضر به بررسی عددی تأثیر تنگ­شدگی هلالی­شکل به­عنوان سازه مستهلک‌کننده انرژی در مسیر جریان فوق­بحرانی با استفاده از نرم‌افزار FLOW-3D پرداخته شده است. با بررسی نتایج حاصل از شبیه­سازی، مدل­ آشفتگی RNG به­علت برخورداری از دقت بیشتر و پائین‌بودن درصد خطای نسبی و خطای مطلق نسبت به­سایر مدل­ها، از میان 4 مدل­ آشفتگی RNG، k-ε، k-ω و LES انتخاب شد. در این مطالعه، دامنه عدد فرود بعد از دریچه به­عنوان موثرترین پارامتر بدون­بعد در استهلاک انرژی از 8/2 تا 5/7 تغییر کرده و مقادیر تنگ­شدگی از طرفین 5 و 5/7 سانتی­متر می­باشد. نتایج حاکی از آن است که در تمامی حالات استفاده از تنگ­شدگی هلالی­شکل، استهلاک انرژی ناشی از تنگ­شدگی به­ترتیب در تنگ­شدگی 5 و 5/7 سانتی­متر براساس افت انرژی نسبت به بالادست 62/24% و 84/29% و نسبت به پائین­دست 14/46% و 42/48% بیشتر از پرش کلاسیک آزاد است. هم‌چنین با بررسی نتایج به­دست آمده مشاهده شد که تنگ­شدگی هلالی­شکل در مقایسه با انقباض ناگهانی، حاصل از مطالعات محققین پیشین، عملکرد بهتری از نظر میزان افت انرژی دارد. براساس نتایج حاصل از شبیه­سازی با افزایش عدد فرود بالادست، افت انرژی نسبت به بالادست و پائین­دست تنگ­شدگی هلالی­شکل افزایش یافته به‌طوری‌که استفاده از المان­های تنگ­شدگی باعث کاهش عدد فرود در پائین­دست مقطع تنگ­شدگی در بازه 6/1 الی 3/2 شده است. UR - https://ijswr.ut.ac.ir/article_82365.html L1 - https://ijswr.ut.ac.ir/article_82365_2c0421ac7f614bd5375831177e8b8bdb.pdf ER -