@article { author = {Agha Shirmohammadi, Ghasem and Heidarnejad, Mohammad and Pourmohammadi, Mohammad Hossein and Masjedi, Alireza and Kamanbedast, Amirabbas}, title = {Experimental Study of the Effect of Guide Vanes Angle on Discharge Coefficient in Triangular and Trapezoidal Labyrinth Weirs}, journal = {Iranian Journal of Soil and Water Research}, volume = {51}, number = {1}, pages = {191-199}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-479X}, eissn = {2423-7833}, doi = {10.22059/ijswr.2019.273671.668093}, abstract = {The discharge coefficient of labyrinth weirs increases with increasing the crest length within a certain width range. This study compares the discharge coefficient in two types of one-cycle triangular and trapezoidal labyrinth weirs. Experiments were conducted on a laboratory flume with length of 6, width of 0.6 and height of 0.6 m. The hydraulic performance of one-cycle triangular and trapezoidal labyrinth weirs with two, four and 6 guide vanes was compared. According to the results, the vanes with a placement angle of 60∘ in the trapezoidal weirs and a placement angle of 45∘ in the triangular weirs on the crests of weirs caused a further increase in the discharge coefficients of weirs. Consequently, at a constant hydraulic head (Hd/P) of 0.2, the discharge coefficient of a trapezoidal weir with two and six guide vanes increased by 38.8 and 10.3%, respectively, as compared to a trapezoidal weir without a guide vane. Furthermore, at a constant hydraulic head (Hd/P) of 0.2, the discharge coefficient of a triangular weir with two and six guide vanes increased 28.3% and 11.7%, respectively, as compared to a triangular weir without a guide vane.}, keywords = {One-cycle labyrinth weir,discharge coefficient,Guide vane}, title_fa = {بررسی آزمایشگاهی تاثیر زاویه پره‌های هادی بر ضریب دبی در سرریزهای زیگزاگی تک‌سیکل مثلثی و ذوزنقه‌ای}, abstract_fa = {    سرریزهای زیگزاگی با افزایش طول تاج در یک محدوده معین عرضی، موجب افزایش ظرفیت انتقال جریان از روی سرریز می‏شوند. تحقیق حاضر به بررسی و مقایسه ضریب دبی عبوری سرریز در دو نوع سرریز زیگزاگی تک­سیکل مثلثی و ذوزنقه­ای در حضور پره­های هادی می­پردازد. آزمایش­ها بر روی یک فلوم آزمایشگاهی به طول 6، عرض 6/0 و ارتفاع 6/0 متر انجام شد. با استفاده از سرریزهای زیگزاگی تک­سیکل مثلثی و ذوزنقه­ای که هر کدام دارای تعداد دو، چهار و شش پره بودند، عملکرد هیدرولیکی آن­ها مورد بررسی قرار گرفت و سپس نتایج آن­ها با یکدیگر مقایسه شد. نتایج تحقیق نشان داد در سرریز ذوزنقه­ای زاویه قرارگیری 60 درجه پره­ها و در سرریز مثلثی زاویه قرارگیری 45 درجه پره­ها بر روی تاج (ذوزنقه­ای، مثلثی)، شرایط مطلوب­تری را جهت افزایش ضریب دبی دارا بود. از این رو می­توان بیان داشت در یک نسبت بار هیدرولیکی ثابت (Hd/P = 0.2)، سرریز ذوزنقه­ای با دو و شش پره به­ترتیب 8/38 و 3/10 درصد نسبت به شرایط بدون پره سبب افزایش ضریب دبی شده­اند؛ همچنین در یک نسبت بار هیدرولیکی ثابت (Hd/P = 0.2)، سرریز مثلثی با دو و شش پره به‌ترتیب 3/28 و 7/11درصد نسبت به شرایط بدون پره سبب افزایش ضریب دبی شده­اند.}, keywords_fa = {One-cycle labyrinth weir,discharge coefficient,Guide vane}, url = {https://ijswr.ut.ac.ir/article_72340.html}, eprint = {https://ijswr.ut.ac.ir/article_72340_bb02acf9e292d40d7ada8b5b076b672a.pdf} }